Swedish Beach Tour under förändring

Sedan sommaren 2017 pågår ett förändringsarbete kring Swedish Beach Tour (SBT). Till sommaren 2019 är det övergripande målet att utveckla konceptet till en plattform som ger bättre svenska spelare.

Sedan SBT introducerades 2008 har det fört mycket gott med sig i form av att sprida beachvolley i Sverige med sitt tilltalande koncept, som har andats professionalitet både i arrangemang och organisation. Sveriges elitspelare har i SBT haft ett häftigt skyltfönster gentemot publik och sponsorer, samtidigt som föreningar runt om i landet byggt upp kunskap om att producera proffsiga evenemang och lockat nya medlemmar.

SBT har trots detta inte haft den kommersiella utveckling som önskats och i många år har arbetet med centrala och lokala sponsorer varit en stor utmaning för Svenska Volleyevent AB (Sveab) och arrangörer. SBT har dessutom upplevts som något slutet. Talanger har haft svårt att slå sig in på touren, vilket hämmat både talangernas och de etablerade elitspelarnas utveckling.

Det är viktigt för Sveab att gentemot arrangörer erbjuda stöd och ett turneringskoncept som är hållbart ur flera aspekter, inte minst ekonomiskt. Därför tas nu krafttag för att hitta ett mer hållbart koncept som ska inspirera och attrahera fler arrangörer samt ge sportslig utveckling i form av bättre svenska spelare.

”Intresserar, inspirerar och attraherar”

Utvecklingsarbetet med det nya konceptet inleddes sommaren 2017. 3-4 juni hölls ett första möte vid Svensk volleybolls Riksträningscentrum (RTC) i Falköping. Närvarade gjorde Milou Werth (SISU Idrottsutbildarna), Jan Wahlén (ledamot i Svensk volleybolls förbundsstyrelse), Jakob Birgersson (projektledare, Svenska Volleyevent), Bengt Wicksell (Generalsekreterare, Svensk volleyboll), Ismo Peltoarvo (Verksamhetschef vid RTC samt landslagsansvarig), Robert Söderberg (Instruktör, RTC), Sofia Ögren (elitspelare), Mikael Östberg (entreprenör och elitspelare), Anneli Friborg (ordförande, Göteborg Beachvolley Club) och Hannes Brinkborg (f.d. landslagsspelare och landslagsansvarig beachvolley). Tillsammans genomförde de processmötet, som tog avstamp i en nulägesanalys, och landade slutligen i en ny syftesbeskrivning för Swedish Beach Tour.

Syftet lyder:
”Swedish Beach Tour är en arena för professionellt beachvolleyutövande, som skapar förutsättningar för internationella framgångar. Arrangemangen är ett skyltfönster för sporten som intresserar, inspirerar och attraherar.”

Utkast på nytt koncept

Sedan dess har andra parter som är involverade i Swedish Beach Tour varit med och sagt sitt. Såväl spelare och domare som arrangörer. Många perspektiv har lyfts längs vägens gång, vilket gett viktig input till det fortsatta utvecklingsarbetet. Baserat på det har ett utkast på ny inriktning och ett nytt koncept tagits fram. Det innehåller bland annat förslag om att varje tävling, med enstaka undantag, ska bestå av 16 lag per kön, ökade prispengar samt färre krav på arrangören.

Viktigt att poängtera är att det är just ett utkast. Utvecklingsarbetet fortsätter och fortlöper över hela 2018. Under årets upplaga av Swedish Beach Tour är planen att testa det nya konceptet på ett antal tourstopp, samtidigt som andra deltävlingar och arrangörer fullföljer sina nuvarande avtal med det befintliga upplägget.

Ny projektledare

Adrian Norrby är Svenska Volleyevents senaste tillskott och kliver nu in som ny projektledare för Swedish Beach Tour. Adrian leder arbetet med utvecklingen av det nya konceptet, som ska färdigställas och förfinas inför beachvolleyåret 2019 då övergången är planerad att bli komplett.

– Det känns spännande att få jobba med ett av Svensk volleybolls flaggskepp. Swedish Beach Tour är en vital del i arbetet med att utveckla och få fram bra svenska spelare. Konceptet ska vara en arena för beachvolley som idrottsgren och ska samtidigt fungera som språngbräda för spelare som vill satsa mot internationell elit, säger Adrian.

Vill du veta mer om utvecklingsarbetet? Kontakta projektledare Adrian Norrby!
adrian.norrby@volleyboll.se – 0704 94 89 21

Foto: Johannes Norlander – Destination Kalmar.